Ekonomi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2023 yılı bütçesi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ankara-Sivas süratli tren çizgisinin altyapı çalışmalarında yüzde 99,67 fiziki ilerleme sağladıklarını, kısmi olarak test ve sertifikasyon çalışmalarının tamamlandığını belirterek, “Proje 2023 yılı Nisan ayında tamamlandığında seyahat süresi 12 saatten 2 saate düşecek.” dedi.

Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komitesinde, Bakanlığının 2023 yılı bütçesine ait yaptığı sunumda, Türkiye’nin altyapı sistemlerini büyük ölçüde tamamladıklarını belirterek, artık yeni bir ulaşım çağına girildiğini ifade etti.

Bakanlığın faaliyet alanlarının tümünün, Türkiye’nin bütünsel kalkınması için gereken altyapının temel ayaklarını oluşturduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, 2003 yılından bu yana, ulaşım ve irtibat alanında çok büyük ve kıymetli projeleri 1 trilyon 653 milyar 451 milyon lira yatırım yaparak hayata geçirdiklerini söyledi.

Yatırımların daha süratli tamamlanarak vatandaşların hizmetine sunulabilmesi için alternatif finansman kaynaklarını da değerlendirdiklerinin altını çizen Karaismailoğlu, toplam 374,7 milyar liralık Kamu-Özel İş Birliği projesini başlattıklarını, kelam konusu yatırımların yüzde 83’ünün tamamlandığını belirtti.

Yapımı devam eden Kamu Özel Sektör İş Birliği projeleri ile 63,7 milyar lira daha yatırımı Türkiye’ye kazandırmayı hedeflediklerini lisana getiren Karaismailoğlu, “Yatırım portföyümüzde 3 bin 342 proje var. Bu projelerimizin toplam büyüklüğü 991 milyar 476 milyon lira. Bu projelerde yaklaşık 447 milyar 595 milyonluk nakdi gerçekleşme sağladık.” diye konuştu.

Karaismailoğlu, 20 yılda demir yollarına toplam 346,6 milyar lira yatırım yaptıklarını vurgulayarak, Türkiye’yi hızlı tren işletmeciliği ile tanıştırdıklarını söyledi.

Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demir İpek Yolu üzerinden Çin’den Türkiye’ye ulaşan ve Marmaray’ı kullanarak Avrupa’ya giden tarihi İpek Yolu’nu, demir yolu olarak canlandırdıklarını tabir eden Karaismailoğlu, “Rusya Ukrayna Savaşı sonrası verimsiz hale gelen kuzey hat olarak bilinen demir yolu hattında, Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen taşımanın önemli bir kısmının ülkemiz üzerinden orta koridor vasıtası ile gerçekleştirmek için çalışıyoruz.” dedi.

Karaismailoğlu, süratli tren ağını geliştirme çalışmalarının devam ettiğini lisana getirerek, şöyle konuştu:

“Ankara-Sivas süratli tren çizgisinin altyapı üretim çalışmalarında yüzde 99,67 fiziki ilerleme sağladık. Kısmi olarak test ve sertifikasyon çalışmaları tamamlandı. Proje 2023 yılı Nisan ayında tamamlandığında seyahat mühleti 12 saatten 2 saate düşecek. Ankara-İzmir Süratli Tren çizgisi, altyapı çalışmalarında yüzde 54 fizikî ilerleme kaydettik. Ankara-İzmir ortasında demir yolu seyahat mühletini 3 saat 30 dakikaya düşüreceğiz. Bittiğinde 508 kilometrelik uzaklıkta yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşımayı hedefliyoruz. Bursa-Yenişehir-Osmaneli süratli tren sınırı altyapı çalışmalarında yüzde 86 ilerleme sağladık. Ankara-İstanbul süratli tren çizgisine kontaklı olarak 106 kilometre uzunluğundaki Bursa-Yenişehir-Osmaneli süratli tren çizgisini üstyapı inşasına başladık. Konya-Karaman Süratli Tren çizgisini hizmete sunduk. Karaman-Ulukışla ortasında ise altyapı çalışmalarını tamamladık ve üstyapı üretim çalışmalarında yüzde 55 fiziki ilerleme sağladık. Mersin’den Gaziantep’e uzanan süratli tren çizgimizde da çalışmalarımız hummalı bir formda devam ediyor. 2024 yılı sonunda tamamlanması planlanan proje ile Mersin-Adana ile Gaziantep ortasında seyahat mühleti 2 saat 15 dakikaya düşecek. Ankara-Yerköy-Kayseri Süratli Tren Çizgimizin da ihalesini yaptık. Mukavelesini imzaladık. Gebze-YSS Köprüsü- İstanbul Havalimanı-Halkalı Süratli Tren Projemizin de üzerinde kıymetle duruyoruz.”

Metro hattı projeleri

Bakan Karaismailoğlu, 4 ilde üstlendikleri 7 metro projesiyle Türkiye ekonomisine 22,8 milyar lira katkı sağladıklarını belirterek, “Hayata geçirdiğimiz metrolarla bugüne kadar 1,2 milyar yolcu taşındı, 373 milyon saat vakitten, 342 bin ton yakıttan tasarruf ettik. Karbon emisyonunda 190 bin ton azalma sağladık. 6 vilayette daha üretimi süren 12 projemiz var. Bu projeler bittiğinde ekonomimize yılda 11,1 milyar lira katkı sağlamalarının yanı sıra 146,2 milyon saat vakitten, 136 bin ton yakıttan tasarruf edeceğiz. Kent içi raylı sistemler sayesinde bilhassa büyükşehirlerimizde yaşanan trafik tıkanıklıkları çözülürken, karbon emisyonunda yılda 73 bin ton azalma olacak.” sözlerini kullandı.

Saatte 120 kilometre ile Türkiye’nin en süratli metrosu unvanına sahip, dünyanın sayılı metrolarından olacak 37,5 kilometrelik Beşiktaş (Gayrettepe)-Kağıthane–Eyüp-İstanbul Havalimanı Metrosunun, Kağıthane-Havalimanı kısmının üretimini tamamladıklarını söz eden Karaismailoğlu, sinyalizasyon testleri biter bitmez önümüzdeki günlerde açacağız. Gayrettepe-Kağıthane ortasını ise 2023 yılı Nisan ayı prestijiyle işletmeye açacağız.” bilgisini paylaştı.

Karaismailoğlu, Başakşehir-Çam ve Sakura Şehir Hastanesi-Kayaşehir Metrosunun yapımını tamamladıklarına dikkati çekerek, “Hastanenin yolunu yapmayan İBB metro çizgisini da yapmayacaklarını Bakanlığımıza bildirince, ‘Hastaneye ulaşım hayat meselesidir, siyasi kavgaya alet edilemez’ dedik. Bakanlığımız bu projeyi devraldı. Yüzde 5 düzeyinde olan fiziki ilerlemeyi 28 ay zarfında yüzde 99 düzeyinin üzerine getirdik yakında açıyoruz.” dedi.

Küçükçekmece (Halkalı)-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metrosunun tünel kazma işinin yüzde 80’ini tamamladıklarının altını çizen Karaismailoğlu, projenin tamamını da 2023 yılında bitirmeyi planladıklarını söyledi.

Karaismailoğlu, Kazlıçeşme–Sirkeci Raylı Sistem ve Yaya Odaklı Yeni jenerasyon ulaşım projeleri çalışmalarının da devam ettiğini belirterek, 2023 yılının birinci yarısında tamamlamayı hedeflediklerini vurguladı.

Altunizade-Çamlıca-Bosna Bulvarı Metrosunun çalışmalarının son süratle devam ettiğini, 2024 yılının birinci yarısında tamamlanmasının hedeflendiğini belirten Karaismailoğlu, Ankara’da Atatürk Kültür Merkezi-Gar-Kızılay hattını 2023 yılı başında açacaklarını kaydetti.

Kocaeli’de, Gebze Sahil-Darıca OSB metrosunun, birinci etabını Mayıs 2023’de, tamamını 2024 başında hizmete açacaklarını ifade eden Karaismailoğlu, “Kocaeli Şehir Hastanesi Tramvay Hattında çalışmalarımız devam ediyor. Kayseri, Anafartalar-HT Tramvay Hattını yıl sonu hizmete alıyoruz. Bursa, Emek-Şehir Hastanesi Raylı Sistem hattıyla Bursa’mıza kolay ve konforlu ulaşım sağlanacak. Konya, kent içi raylı sistem ağının geliştirilmesi için çalışıyoruz.” diye konuştu.

Karaismailoğlu, demir yollarında yerli üretim altyapı kapasitesinin geliştirildiğini ifade ederek, TÜRASAŞ’ın ürettiği milli elektrikli trenleri kullanacaklarını, 2 tren setinin testlerinin tamamlanmak üzere olduğunu bildirdi.

Bakan Karaismailoğlu, yerli ve milli olarak Adapazarı’ndaki fabrikada üretilecek Milli Metro Projesi araçlarının ilk olarak Gaziray Projesinde kullanılacağını belirterek, “2035’e kadar yaptığımız planlamada demir yolu araç muhtaçlığımız 17,4 milyar avro, buna nazaran üretim planlamalarımızı yürütüyoruz.” dedi.

“Mobil abone sayısı yaklaşık 91 milyon düzeyine geldi”

Haberleşme dalında, bölüm büyüklüğünün geçen yıl, bir evvelki yıla nazaran yüzde 41 artarak yaklaşık 266 milyar liraya ulaştığını lisana getiren Karaismailoğlu, taşınabilir abone sayısının yaklaşık 91 milyon düzeyine geldiğini söyledi.

Karaismailoğlu, 5G hizmetinden faydalanan abone sayısının 83,4 milyonu aştığını belirterek, 2003 yılında 23 bin olan geniş bant abone sayısının bugün 91,3 milyonu bulduğunu söz etti.

Evrensel hizmet projeleri ile 2575 yerleşim yerine 4,5G hizmeti götürdüklerinin altını çizen Karaismailoğlu, “Kırsal bölgelerde 2097 yerleşim yerine sabit ses ve internet hizmeti için Bakanlık olarak altyapılarımızı kurduk. Yeni 930 yerleşim yerine mobil genişbant internet hizmetinin sunulmasına yönelik çalışmalarımız devam etmektedir.” sözlerini kullandı.

Bakan Karaismailoğlu, Uçtan Uca Yerli ve Ulusal 5G Haberleşme Şebekesi Projesi ile 5G altyapısında muhtaçlık duyulan, anteninden çekirdek şebekesine kadar tüm eserlerin, yerli ve ulusal imkanlarla geliştirilmesine yönelik çalışmaların sürdüğünü belirterek, e-Devlet Kapısı ile 890 kurumun 6718 hizmetini vatandaşlara elektronik ortamda sunduklarını bildirdi. e-Devlet Kapısını kullanan kişi sayısının 60 milyonu aştığını belirten Karaismailoğlu, yalnızca ikametgah dokümanı sorgulama ile 2022 yılı 8 ayında toplam 651 milyon lira tasarruf sağlandığını söyledi.

Karaismailoğlu, Türkiye’nin en büyük Ar-Ge projelerinden biri Yerli Haberleşme Uydusu Türksat 6A’yı da 2023 yılı son çeyreğinde uzaya fırlatmayı planladıklarını hatırlattı.

“Kanal İstanbul’un altından geçecek şekilde tünelli projelendirdiğimiz Halkalı-Ispartakule kesiminin inşasına başladık”

Bakan Karaismailoğlu, milletlerarası liman sayısını 152 den 217’ye çıkardıklarını dile getirerek, bu limanlarda elleçlenen yük miktarının 190 milyon tondan, yaklaşık 526 milyon tona çıktığına dikkati çekti.

Karaismailoğlu, 2003- 2022 eylül ayı arasında 28 ilde 90 kilometre sahil düzenlemesi yaptıklarını dile getirerek, yılda ortalama 40 bin geminin geçtiği İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğindeki artışın, gemi boyutlarının büyümesi ve bilhassa tehlikeli unsurları taşıyan tanker geçişlerinin artmasının, İstanbul üzerinde büyük baskı ve tehdit oluşturduğunu, 54 iskelede günde 500 bin yolcu taşıyan kent içi vapur ve feribotlar içinde çok önemli kaza riskinin kelam konusu olduğunu söyledi.

2050’li yılarda boğazdan geçecek gemi sayısının 78 bine ulaşacağının öngörüldüğüne işaret eden Karaismailoğlu, “Mühendislik çalışmalarında 204 bilim beşerinin misyon aldığı Kanal İstanbul Projesi, tamamlandığında başta İstanbul Boğazı ve etrafındaki vatandaşlarımızın can ve mal güvenliğini sağlaması ve Boğazın tarihî ve kültürel dokusunu muhafazasının yanı sıra boğaz giriş ve çıkışlarında günleri bulan beklemeleri azaltacaktır. Kanal İstanbul ile ülkemiz, global ticarette daha faal rol oynayacak. Kanal İstanbul’un Sazlıdere kesiminde geçişini sağlayacak, Sazlıdere Köprüsünün inşası devam ediyor. Ayrıca, Kapıkule–Halkalı Hızlı Tren Projemizin; Kanal İstanbul’un altından geçecek halde tünelli olarak projelendirdiğimiz Halkalı-Ispartakule kesitinin de inşasına başladık.” diye konuştu.

(Sürecek)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu